Young Creatives– kreatywne pomysły, które są wcielane w życie

Young Creatives tworzy przestrzeń do współpracy między markami a najlepszymi młodymi talentami z agencji reklamowych, PR-owych, mediowych, designu i digitalu. Dla uczestników to okazja
na sprawdzenie umiejętności kreatywnego myślenia, a dla marek do otrzymania wielu nieszablonowych pomysłów przygotowanych w odpowiedzi na brief.
W ramach kategorii Design, której partnerem było Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, powstał branding dla Wiślanej Ekspedycji Etnograficznej. Uczestnicy musieli w 24 godziny zaprojektować identyfikację wizualną oraz jej rozwinięcie w mediach społecznościowych. Brief przygotował dyrektor muzeum Robert Zydel, który stwierdził: Muzeum to nie tylko wystawy i ekspozycje, które same w sobie najczęściej są do oglądania. Muzeum to także działania wychodzące poza mury gmachu. Właśnie takim dosłownie wychodzącym projektem jest Wiślana Ekspedycja Etnograficzna, dla której szukaliśmy języka wizualnego. Najlepiej z tym zadaniem poradzili sobie Marta Adamkowska oraz Miłosz Maciejewski z BBDO Warszawa. Dzięki temu zapewnili sobie udział w finale konkursu Cannes Lions, a następnie wspólnie z Muzeum Etnograficznym wdrożyli swój projekt w życie.
Zapytaliśmy zwycięzców o to, jak powstawał pomysł i jak przebiegał proces wymyślania poszczególnych elementów: Przede wszystkim bardzo uważnie przeczytaliśmy brief przygotowany przez Państwowe Muzeum Etnograficzne. Z jednej strony podkreślał on konieczność uwzględnienia naukowego charakteru Wiślanej Ekspedycji Etnograficznej, a z drugiej stworzenia takiej oprawy wizualnej, która byłaby atrakcyjna i łatwa w odbiorze. Istotnym elementem briefu było wskazanie potencjalnego odbiorcy – osoby zainteresowanej rękodziełem i ceniącej kontakt z naturą.
Pierwszy etap pracy polegał na burzy mózgów i szkicowaniu wszystkich pomysłów, jakie przyszły nam do głowy. Szukaliśmy rozwiązań tworzących spójną oprawę graficzną, niezależnie od tego, w jakim medium byłyby wykorzystane. Wiedzieliśmy, że potrzebujemy sygnetu, który może być rozwinięty w system graficznych elementów, oraz mocno zarysowanej typografii nawiązującej do ludowego charakteru muzeum. Ostatecznie, po wielu próbach i skrajnie różnych pomysłach, stworzyliśmy logo umożliwiające rozbudowanie go w cały system elementów graficznych. Podstawę znaku Ekspedycji stanowią odcinki trasy wyprawy – biegu Wisły w obrębie Mazowsza. Zależało nam na tym, by główna bohaterka wydarzenia, którą jest właśnie Wisła, była obecna w każdej odsłonie identyfikacji.
Naszym głównym problemem, z którym borykało się zapewne większość uczestników konkursu,
było mało czasu na przygotowanie projektu, a co za tym idzie na podjęcie „właściwych” decyzji. Uważam, że dla młodych projektantów jest to najcenniejsza nauka, jaką mogą wyciągnąć z udziału w tym konkursie. Nasze stosunkowo krótkie doświadczenie sprawia, że czasem trudno jest nam domknąć jakiś projekt – zawsze jakiś detal wydaje się wart dopracowania. Przy tak intensywnej pracy nad zadaniem świetnie sprawdziło się podzielenie jej na etapy w rodzaju „do południa szkicujemy, do 14 wybieramy trzy opcje i przymierzamy”.
Jury pod przewodnictwem Michała Sęka z 180heartbeats + Jung V. Matt uznało, że zwycięska praca jest świadectwem bardzo dojrzałego myślenia autorów o całym systemie identyfikacyjnym. Nawiązujący do odcinków trasy wyprawy znak graficzny zawiera w sobie zakodowaną informację o ekspedycji. Prostota logo świetnie sprawdza się w budowaniu całej gamy materiałów, stając się spójną oprawą graficzną Wiślanej Ekspedycji Etnograficznej, niezależnie od wykorzystanego medium.
Dyrektor Muzeum Etnograficznego w Warszawie, który był równocześnie jednym z jurorów konkursu, tak opisał nagrodzoną pracę: Wybór zwycięskiego projektu nie był trudny, dość szybko zgodziliśmy się co do siły i pojemności pomysłu Marty Adamkowskiej i Miłosza Maciejewskiego. Ich pomysł jest nie tylko odpowiedzią na brief, ale także daje możliwość rozwijania inicjatywy w przyszłości. Nie mam wątpliwości, że identyfikacja wsparła nasze działanie i przełożyła się na spore zainteresowanie etnograficzną wyprawą wzdłuż i po Wiśle.
Branding Wiślanej Ekspedycji Etnograficznej to jeden z wielu projektów wymyślonych w ramach konkursu Young Creatives, a następnie wdrożonych przez partnerów. Dzięki współpracy z młodymi kreatywnymi powstały plakaty, spoty do internetu, karty płatnicze, a nawet całe kampanie, nagradzane później za efektywność.