SELECTED BY: Mateusz Felsmann

KTR to nie tylko Złoto i Best Of, KTR to przede wszystkim kreatywność. A skoro tak często podkreślamy, że liczy się pomysł - zapytaliśmy Jurorów o ich indywidualne wybory spośród prac, które szczególnie zapadły im w pamięć.  

Waszym przewodnikiem po kategorii Technologia jest Mateusz Felsmann, założyciel TWIN. Collective. Opowiada o tym Co, Dlaczego i W jaki sposób szczególnie zwróciło jego uwagę.  

 

#hakujemy_HiT

Dwie moje ulubione prace nagrodzone srebrem w tej kategorii wykorzystują technologie, by zainspirować do działania w obliczu ważnych społeczno-politycznych tematów. 

Pierwszą z nich jest Hakowanie Hita. Od lat śledzę rozwój technologii WebAR, na której bazuje ta kampania i to chyba najlepszy przykład jej wykorzystania, jaki widziałem. W przypadku tej realizacji rozszerzanie rzeczywistości nie jest efekciarską sztuczką. Mamy tu do czynienia z odkłamywaniem najbardziej zmanipulowanego podręcznika szkolnego, jaki powstał po 89 roku i jednocześnie lekcją krytycznego myślenia — niezwykle potrzebnej w dzisiejszych czasach kompetencji. Na uwagę zasługuje również gracja, z jaką osoby projektujące sam interface poradziły sobie z ograniczeniami tej technologii. 

 

Zgłaszający: 180heartbeats + JUNG V. MATT, Panowie Programiści, Gazeta.pl 

Klient: Gazeta.pl 

Putin Your Vote

Druga realizacja to Putin Your Vote — interaktywne nośniki DOOH, mające na celu zachęcić Szwajcarskie społeczeństwo do głosowania nad ustawą klimatyczną, której celem było między innymi zatrzymanie pośredniego finansowania wojny w Ukrainie przez zakup oleju i gazu od Rosji. Prostota i sugestywność tego pomysłu zawstydzają, a sama egzekucja, bazująca na DeepFaceLab zasilonego trzema godzinami materiałów video i połączonego z nagraniami aktorskimi, budzi ogromny respekt. 

 

Zgłaszający: Analog/Digital, MELT IMMERSIVE 

Klient: MY CLIMATE 

 

Hydrostacja.FM

Mam też ogromny sentyment do projektu Hydrostacja.FM, który otrzymał nominacje w kategorii Experimental. Była to audycja radiowa, w której dzięki zgrabnemu połączeniu kilku dostępnych rozwiązań i autorskiego algorytmu, wywiady z ekspertami przeprowadzała  werble – sałata. Dane pobieranie z roślin za pomocą urządzenia Plant Wave wpływały na treści, wygenerowanych przez model GPT i odtworzonego przez symulator mowy, pytania. Po udzieleniu odpowiedzi przez zaproszonego do audycji gościa, biorytm rośliny był ponownie analizowany, a cały proces powtarzany, co pozwoliło spełnić założenia dialogu. Hydrostacja.FM to świetny przykład jak duża świadomość dostępnych rozwiązań może wspierać nieskrępowaną wyobraźnię. 

 

Zgłaszający: Dentsu Creative 

Klient: Zarząd Zieleni m. st. Warszawy w Dzielnicy Wisła