Selected by: Krystian Berlak

KTR to nie tylko złoto i best of. Mnóstwo wybitnych prac otrzymuje srebro, brąz czy nominacje. Na które warto zwrócić uwagę? O to zapytaliśmy naszych jurorów, którzy poświęcili mnóstwo godzin na przegląd i dyskusję o zgłoszeniach. Waszym przewodnikiem po nagrodach Design będzie juror Krystian Berlak Art Director Super Super.

Jerzyk Krzyżyk – Serce

Choć aspektami czysto packagingowymi w żaden sposób nie dominuje nad pozostałymi, Serce pozostaje moją ulubioną oprawą albumu spośród zgłoszeń nadesłanych w tegorocznej edycji KTR. Świeża, bezkompromisowa i silnie wybijająca się na tle przewidywalnych i miałkich opraw, które zalewają polski rynek muzycznych. Odwaga projektowa, wykorzystanie tradycyjnych technik i nowoczesne spojrzenie na klasyczne medium, a także zaufanie, jakim wydawca obdarzył zespół projektowy i odbiorców albumu, zasługuje moim zdaniem na dodatkowe wyróżnienie.

Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer

Ważna i piękna publikacja. Chciałbym aby każda książka wydawana w naszym kraju reprezentowała taki poziom projektowy i byłą drukowana z tak dużą dozą przywiązania do detalu. Obcowanie z fizyczną formą tego wydawnictwa jest przyjemnością – od odpowiednio dobranego formatu, surowców i uszlachetnień oprawy, aż do niezwykle przejrzystego składu i łamania. Dezorientacje to według mnie projek będący wzorem tego jak powinno wydawać się ksiażki i czemu warto zaufać projektantom.

The Impossible Parade

Nie wyobrażam sobie poczucia bycia niechcianym w mieście, w którym się wychowywałem. Nie wyobrażam sobie życia w miejscu, w którym nie mogę czuć się bezpiecznie podczas manifestacji własnych przekonań i wartości, według których żyję. Nie wyobrażam sobie jak ktokolwiek może wydzielić przestrzeń publiczną i nazwać ją "strefą wolną" od tego jaki jestem i w jaki sposób czuję. The Impossible Parade to inicjatywa, w której osoby chcące manifestować swoje poglądy wirtualnie wyrywają z rąk włodarzy swoją część przestrzeni publicznej. Wirtualny marsz równości to niecodzienny i niekonwencjonalny sposób organizacji eventu – świadomie wykorzystuje możliwości współczesnej technologii, podkreśla demokratyczność przestrzeni cyfrowej i przypomina, że odebrać wolność jest trudniej niż mogłoby się wydawać.