Nagrodzeni KTR

Nagrody w Konkursie KTR 2023 wręczone!  

 

 

 

33 złotych, 71 srebrnych oraz 66 brązowych nagród zostało wręczonych w największym w Polsce konkursie kreatywności KTR 2023. Agencją Roku zostało DDB Warszawa, a tytuł Reklamodawcy Roku otrzymał McDonald's Polska.  

 

 

16 października, podczas Gali Konkursu KTR w Teatrze Polskim w Warszawie, wręczono nagrody za kreatywność. Jury spośród wszystkich prac nagrodzonych złotem wybrało najlepszą pracę w każdej kategorii: Craft, Design, Communication, Technology, Entertainment oraz najlepszą kampanię społeczną.   

 

 

Nagrody otrzymali:  

 

 

Best of Craft – przyznano kampanii „Porsche - Cold Waves” stworzona przez Papaya Films dla Porshe. 

 

Best of Design otrzymał rebranding loga „Czyste Miasto Gdańsk” stworzony dla Urząd Miasta Gdańska przez TOFU Studio. 

 

Best of Communication otrzymała Platforma „WhereToSettle/GdzieZamieszkać” stworzona przez McCANN Poland dla Mastercard. 

 

Best of Technology przyznano platformie stworzonej przez McCANN Poland „WhereToSettle/GdzieZamieszkać” stworzona dla Mastercard. 

 

Best of Entertainment otrzymała „Lepsza strona zimy” utworzona przez DDB Warszawa dla McDonald's Polska. 

 

Best of Charity otrzymała kampania „Tu Jestem” agencji Feeders Agency dla Pomagam. 

 

 

 

 

Drogie koleżanki i koledzy,

 

„Za nami tegoroczny konkurs KTR. Doceniliśmy najlepsze prace w polskiej komunikacji reklamowej.”

 

Takie zdanie padało wcześniej już… 19 razy. Dlatego chciałem Wam wszystkim serdecznie podziękować. Bez Was i Waszej pracy nie byłoby tego dwudziestego. 20 lat KTR – to naprawdę wyjątkowy jubileusz. A ten rok jest też wyjątkowy jeszcze z kilku innych względów.

 

Oczywiście, że sztuczna inteligencja wkracza wszędzie. To przełom porównywalny z pojawieniem się Internetu. Wyciągając jednak pewne lekcje z przeszłości – nowe narzędzia, odpowiednio używane przez twórców, mogą tylko wzmacniać kreatywność. Czy pojawienie się wiele lat temu programów 3D wyeliminowało ilustratorów? Nagrodzone w tym roku (we wszystkich kategoriach KTR) prace pokazują, że ludzka inteligencja ma się cały czas bardzo dobrze.

 

Rok jest oczywiście też wyjątkowy ze względu na kontekst i naszą sytuację geopolityczną. Patrząc na prace takie jak np. „Where to Seattle” czy „Telefon Anki” widać wyraźnie, że branża nie tylko reaguje na to co ważne, ale i wprowadza rozwiązania, które mogą w tych obszarach pomóc.

 

W tym roku zaczynamy też jeszcze bardziej doceniać coś, co stanowi o (co najmniej) połowie sukcesu reklam. Po raz pierwszy w kategorii CRAFT wyodrębnione zostało oddzielne jury zajmujące się dźwiękiem i po raz pierwszy w historii KTR tytuł „Best of CRAFT” zdobyła praca, nagrodzona właśnie za dźwięk.

 

W tym roku powstała także nowa, wyjątkowa, kategoria. Entertainment – to prace z obszaru mocno przenikającego się z reklamą – szeroko rozumianej rozrywki. Czyli muzyki, teledysku, gier i różnych innych popkulturowych działań. Koniecznie obejrzyjcie wszystkie nagrodzone prace.

 

KTR od dwudziestu już lat docenia wybitne kreacje, za którymi stoją twórcy i klienci, ale też ich: ODWAGA, UPÓR, DYSTANS, ZESPÓŁ, WARSZTAT, SZCZĘŚCIE a czasem też i PORAŻKA (dzięki której niekiedy możemy pójść dalej i zrobić coś jeszcze lepiej). Zawsze liczy się pomysł, ale bez wyżej wymienionych rzeczy, wiele pomysłów nigdy nie doczekałoby się swojej realizacji. Dlatego tak też brzmią tytuły siedmiu odcinków nowego serialu o tym czego jako środowisko nauczyliśmy się, przez ostatnie 20 lat, tworząc.

 

Seria powstaje przede wszystkim po to, aby te doświadczenia przekazać następnym pokoleniom twórców. Rozmawiamy i będziemy rozmawiać z ludźmi odpowiedzialnymi za najwybitniejsze kampanie ostatnich 20 lat a każdy odcinek będzie trwał 20 minut.

 

Na gali zaprezentowaliśmy, po raz pierwszy, trailer tego serialu (który możecie też zobaczyć na stronie KTR) a kolejne jego odcinki będą publikowane cyklicznie, przez cały rok.

 

ODWAGA, UPÓR, DYSTANS, ZESPÓŁ, WARSZTAT, SZCZĘŚCIE, czasem też i PORAŻKA, bo zawsze liczy się pomysł. O tym właśnie jest KTR.Maciek Twardowski, przewodniczący zarządu KTR. 

 

 

 

 

 

Wszystkie zgłoszone projekty (1141) oceniało ponad 100-osobowe jury. Obradom jury KTR 2023 przewodniczyli:  

 

  • Małgorzata Drozdowska, Ok-Human (kategoria Communication)  
  • Agnieszka Gozdek, 180heartbeats + Jung V.Matt (kategoria Creative Strategy)  
  • Dawid Szczepaniak, VMLY&R Poland (kategoria Entertainment)  
  • Emilka Bojańczyk, Podpunkt / SuperSkrypt (kategoria Design)  
  • Anna Nowak, dentsu Creative (Isobar Polska) (kategoria Technology)  
  • Maciej Twardowski, Ogilvy Poland (kategoria Craft Audio/Video)  
  • Zuza Krajewska, (kategoria Craft Fotografia)  
  • Ola Jasionowska, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy (kategoria Craft Ilustracja) 

 

 
W tym roku po raz drugi Zarząd KTR przyznał także nagrodę HALL OF FAME za całokształt pracy najbardziej zasłużonym w branży kreatywnej. Tegoroczne Hall of Fame otrzymali: Martin Winther oraz Przemysław Trust Truściński.  

 

 

 

 

 

 

Agencją Roku zostało DDB Warszawa, natomiast nagrodę Studia Projektowego Roku otrzymało TOFU Studio. Reklamodawcą roku ogłoszono McDonald's Polska, a Papaya Films otrzymała tytuł Domu Produkcyjnego Roku, natomiast Platige Image – Studia Posprodukcyjnego Roku. 

 

 

 

 

Ranking agencji w konkursie KTR 2023: 

 

AGENCJA KOMUNIKACYJNA ROKU 

MIEJSCE 

FIRMA 

PUNKTY 

1 

DDB Warszawa 

174,75 

2 

VMLY&R 

77,25 

3 

Feeders Agency 

61,5 

4 

180heartbeats + JUNG V. MATT 

59,25 

5 

McCANN Poland 

58,5 

 

STUDIO PROJEKTOWE ROKU 

MIEJSCE 

FIRMA 

PUNKTY 

1 

TOFU Studio 

50 

2 

Twin .digital collective 

20 

3 

DDB Warszawa 

18,5 

 

DOM PRODUKCYJNY ROKU 

MIEJSCE 

FIRMA 

PUNKTY 

1 

Papaya Films 

126 

2 

moon films 

21,5 

3 

Good Fellas 

13 

 

STUDIO POSTPRODUKCYJNE ROKU 

MIEJSCE 

FIRMA 

PUNKTY 

1 

Platige Image 

73,25 

2 

VEIN Postproduction 

21 

3 

televisor 

8 

 

REKLAMODAWCA ROKU 

Miejsce 

Firma 

Punkty 

1. 

McDonald's Polska 

110,5 

2. 

Mastercard 

76 

3. 

Storytel 

55,5 

4. 

Durex 

47 

5. 

adidas 

46,75 

 

 

 

 

 

Organizator: SAR, KTR, INNOVATION, Cannes Lions 

Partnerzy Strategiczni:  

Partnerzy: Upright Music, DCODE MEDIA Powered by Shutterstock 

Audytor: Firma prawnicza SKP  

Patroni medialni: Nowy Marketing, Marketing przy Kawie, K Mag, Grafmag, Newonce